Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

KRAVs mål: 20 procent till år 2020


Under 2013 ska KRAV synas mer och driva på utvecklingen för ekologiska livsmedel i högre takt än tidigare. KRAV har statt ett mål om att år 2020 ska 20 procent av försäljningen av livsmedel i detaljhandel och storhushåll vara KRAV-märkta produkter. I dag är andelen knappt 4 procent.

Enligt KRAV:s framtidsanalys så kommer prisskillnaden mellan konventionella och ekologiska livsmedel att minska i takt med att priset på konventionella livsmedel ökar och ekologiska minskar i takt med att volymerna ökar. KRAV:s målsättning är också att KRAV ska vara ett enkelt val för konsumenterna på en allt mer komplicerad livsmedelsmarknad.

- Vi på KRAV har endast en uppgift. Att verka för ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel. Under 2013 tar vi sats för att driva på utvecklingen i högre takt än tidigare, säger KRAV:s vd Lars Nellmer.

2013-04-17