Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Sverige missade att delta i största ekokampanjen någonsin!


EU har beviljat ett stöd på nästan 35 miljoner SEK till en dansk ekokampanj under de kommande tre åren, med start under 2017. Kampanjen ska främja konsumtionen av ekologiska livsmedel i Danmark och ska normalisera konsumentens ekologiska val. Målsättningen med kampanjen är att öka den danska ekoförsäljningen med 50 procent mellan 2016 och 2019. Kampanjen genomförs i samarbete med Storbritannien och Organic Trade Board, dit EU-medel om ytterligare drygt 70 miljoner kronor beviljats för att genomföra motsvarande kampanj.

- Sverige fick erbjudande om att delta tillsammans med England och oss i kampanjen. Det krävdes en motfinansiering på totalt 2 miljoner SEK. Ni lyckades få fram 1 miljon, så det föll på bara 1 miljon kronor. Det var ju otroligt synd, för det hade antagligen betytt enormt mycket för efterfrågan på ekoprodukter i Sverige. Men loppet är inte kört. Vi hoppas svenskarna samlar sig och kommer igen, det finns fortfarande möjlighet att hoppa på kampanjen, säger en företrädare för Organic Denmark, som samordnar kampanjen.

2018-01-12