Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Stark svensk närvaro på Biofach


Den 13-16 februari genomförs världens största branschmässa för ekologiska produkter i Nürnberg, Tyskland. 3000 utställare från så gott som världens alla hörn är anmälda och ca 50 000 fackbesökare förväntas besöka mässan.

Den svenska paviljongen består av 13 företag.

- Nytt för i år är att Business Sweden har kommit in som ny svensk medarrangör i Sverigepaviljongen med konceptet Try Swedish! och det helt nya konceptet Beyond Orgaic. Tillsammans kan vi bilda ett starkt team som framgångsrikt arbetar för en ökad närvaro av svenska högkvalitativa tillverkare och leverantörer av ekologiska produkter vid BIOFACH 2019, säger Marie Jaeger, från Trade Fair Agency, Biofachs svenska representant som organiserar det svenska deltagandet på mässan.

Svenska företag som deltar

•    Almnäs Bruk
Gården med en känd historia som går tillbaka ända till år 1225. Gården drivs idag med ekologiskt jordbruk och miljöcertifierat skogsbruk. Almnäs tar tillvara på sina gamla traditioner och återupptog 2008 tillverkningen av ostar med anor från 1830-talet.

•    Dejunked
Företaget har tagit form ur en gemensam dröm hos två goda vänner, övertygade om att även de små besluten, så som ett mellanmål, påverkar hälsans helhet. Dejunked erbjuder idag smoothiesframställdamed höga krav på de ekologiska råvarorna och tillverkningsprocessen för att bevara alla näringsämnen utan onaturliga tillsatser.

•    Ekobryggeriet - The Nordic Soda Company 
Ekobryggeriet producerar ekologisk tonic med nordisk tvist. Förutom att driva ett framgångsrikt företag har de som mål att ge tillbaka till världen. De lever efter devisen ”A THIRD TO THE WORLD”, vilket betyder att de skänker en tredjedel av bolagets vinst till projekt för miljö eller behövande människor.

•    Gunnar Dafgård AB
Genom tre generationer har Dafgårds utvecklat svensk husmanskost. Verksamheten har varit igång sedan 1930-talet och är fortfarande ett familjeföretag som vill utveckla god och bra mat. Det ekologiska sortimentet växer och utvecklas.

•    JOM Organic
Svensktillverkat ekologiskt och veganskt godis tillverkat med fokus på hållbarhet och kvalitet. Teamet bakom JOM Organic är två systrar som efter många år utomlands flyttat tillbaka hem till Sverige och startat tillverkningen av ett godis med svensk toppkvalitet. 

•    Nordic Green Food/YiPin
Ekologisk tofu tillverkad i Vallentuna enligt gammelmormors kinesiska originalrecept. En blomstrande verksamhet som drivs med stor omsorg, äkta passion och kärlek till såväl hantverket som de fina råvarorna. Och resultatet blir tofu med precis den smak och konsistens som den alltid har haft.

•    Stjärnägg
Stjärnägg AB bildades år 2002 under devisen ”lokala äggleverantörer i samverkan”. Stjärnägg skapar de bästa förutsättningarna för en hög kvalitet på äggen och en hållbar produktion genom att arbeta tillsammans med lokala producenter. De levererar färska ägg från ett sjuttiotal certifierade bönder till butiker och restauranger över hela landet.

•    Smakriket
Smakriket är ett sigill för råvaror och produkter med ett mycket tydligt ursprung och hög kvalitet. Smakriket erbjuder produkter som är helt unika för sin plats. Vid BIOFACH 2019 representerar de följande företag:

-    Berga Bruk
Klimatsmarta, ekologiska och innovativa äppeldrycker med olika smaker.
-    Hällestads Svamp
Närodlad handplockad svamp.
-    Nordisk Råvara
Ett nätverk av engagerade odlare som vill att det ska vara tydligt varifrån maten kommer.
-    Spirit of Hven
Ekologiska pot still destillerade drycker.
-    Högtorp Gård
Smakförädling baserad på vilda växter.

Utöver utställarna i den svenska paviljongen deltar även PLUS4630 med sina noggrant utvalda kvalitetsprodukter från Grekland.

2019-02-12