Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Negativt trendbrott för eko hos Systembolaget


När den första kvartalsrapporten för den ekologiska försäljningen hos Systembolaget landar i slutet av april så visar den för första gången på en negativ utveckling sedan mätningarna startade. Den ekologiska försäljningen minskade med 0,5 procent under de tre första månaderna under 2019. Totalt ökar Systembolaget sin försäljning med 3,4 procent under först kvartalet.

Hos Systembolaget ser man i dagsläget ingen annan förklaring än en naturlig säsongsvariation, men man har inte hunnit analysera siffrorna i detalj ännu:

- Det är antagligen påsken som ställer till det i statistiken. Eftersom påsken var i mars förra året och i april i år gick all försäljning ner under mars i år jämfört med föregående år och sannolikt påverkar det även ekoförsäljningen, säger Märta Kuylenstiernas, kategorichef hos Systembolaget.

Systembolaget är landets näst största försäljningskanal för ekologiska produkter, efter ICA, och sålde ekologiska drycker för ca 5,6 miljarder kronor 2018, enligt Ekowebs beräkning.

Det är vin och sprit som tappar, med 2 respektive 8 procent. Kategorin cider & blanddryck ökade däremot med 33 procent, men vin är den kategori som står för största volymen, medan öl ökar knappt 1 procent

I fjol ökade ekoförsäljningen under helåret med 9 procent och den ekologiska andelen uppgick till 13 procent hos Systembolaget.

2019-04-22