Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Positiv KRAV-äggförsäljning första kvartalet



Innan påsk rapporterade Ekoweb och många andra medier om den minskade KRAV-äggsförsäljnigen 2017 och 2018. Försäljningen sjönk med 4 procent, enligt statistik från analysföretaget Nielsen. Nu kan Ekoweb avslöja att den negativa trenden för KRAV-äggen vänt under årets första tre månader 2019. Index för försäljningen är positivt, enligt branschens egna uppgifter.

- Det stämmer. Försäljningsutvecklingen har vänt efter två negativa år. Under första kvartalet ökade försäljningen av KRAV-ägg. Vi har använt väldigt progressiv marknadsföring där vi sänkt priserna och det har gett en tydlig effekt. Vi har ändå kunnat hålla uppe lönsamheten, så det är väldigt positivt. Siffrorna för april och påsken har inte kommit ännu, men känslan säger att det har fortsatt på samma spår, säger Magnus Bohlin, vd för Gotlandsägg, som är ett av landets största packerier för KRAV-ägg.


2019-04-25