Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kvartalsrapport: Axfoods ekoförsäljnig ökar - men ekoandelen minskar


När första kvartalsrapporten för en av de större detaljhandelskedjorna publiceras så visar den på ett svagt positivt resultat för den ekologiska försäljningen. Afxood med Willys och Hemköps butiker omsatta nästan 12 miljarder kronor under första kvartalet 2019. Den ekologiska endelen utgör 6,8 procent, vilket är en minskning mot samma period som i fjol, då andelen låg på 7,0 procent. Men Ekowebs beräkning visar att eftersom Axfoods totalförsäljning ökat med 4 procent så betyder det att ekoandelen minskat på grund av att ekoförsäljningen inte ökat i samma takt. Egentligen så har den ekologiska försäljningen ändå visar en ökning, på 1,3 procent, för perioden.

Varför försäljningen inte visar samma ökningstakt som resten av försäljningen i Axfoods butiker är inte helt klarlagt.

- Det finns inget givet och klart svar, utan mera spekulationer. Till det senare hör att andra hållbara alternativ går så starkt just nu, som vegetariskt, svenskt, frukt och grönt m.m.  och detta då på bekostnad av ekologiskt, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood till Ekoweb.

En av de kategorier som minskat är KRAV-försäljningen av kött. Där har ekoandelen sjunkit från 4,3 till 3,8 procents ekoandel.

2019-05-15