Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kvartalsrapport: Eko minskar hos Axfood


Den ekologiska försäljningen fortsätter att vackla i svensk detaljhandel. Senast var det ICA som redovisade de första negativa siffrorna för ekoförsäljningen sedan mätningarna började och nu rapporterar Axfood om en minskning med 5 procent för andra  kvartalet, jämfört med samma period 2018. Det betyder även en minskning med 5 procent under de första 6 månaderna 2019, jämfört med samma period 2018. Den ekologiska andelen har minskat till 6,5 procent.

Under 2018 ökade ekoförsäljningen med 3 procent hos Axfood. Den ekologiska försäljningen omsatte 2,4 miljarder och utgjorde då ca 6,7 procent av Axfoods totala försäljning under 2018. Axfood är därmed den fjärde största försäljningskanalen för ekologiska livsmedel i Sverige.

Axfood ställer förhoppningarna till kommande aktiviteter som ska lyfta ekoförsäljningen igen. Dessa kommer att offentliggöras under nästa vecka.

2019-09-06