Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Hemköp i ny ekokampanj


Niklas Ekstedt lyfter Hemköps ekosortiment i kampanj
under september.

Axfood presenterade nyligen sviktande siffror för ekoförsäljningen hos Willys och Hemköp. En av åtgärderna för att vända den negativa trenden. Under vecka 37-41 kommer kedjan att köra en kampanj. Satsningen sammanfaller med ekobranschens stora satsning EkoSeptember, som genomförs av Ekologiska Lantbrukarna, KRAV, Organic Sweden och Sveriges Konsumenter.

Hemköps ekokampanj är en del av en större kampanj i samarbete med kända profiler i matvärlden. Första temat är Eko-kom-igång, tillsammans med stjärnkocken Niklas Ekstedt. Med kampanjen vill Hemköp göra det enkelt att få in mer ekologisk mat i vardagen.

Niklas Ekstedts kunskaper och erfarenhet av ekologiska råvaror lyfts fram i filmer som kommer att rulla både i TV och på sociala kanaler. Längre artiklar kommer att finns på hemköp.se och kampanjen syns även i Hemköps cirka 200 butiker och i övriga egna kanaler.

–  Jag brinner för eko och vill tillsammans med Hemköp sprida glädjen med bra ekologiska råvaror. Många tänker att det är krångligt att handla ekologiskt, men så är det faktiskt inte. Butiken gör ju halva jobbet åt dig genom att märka och certifiera sina varor, säger Niklas Ekstedt själv om kampanjen.

I ett avsnitt väljer Hemköp och Niklas att lyfta de tre varorna citron, vindruvor och tomat. I ett annat syns ekobonden Johan Widing. Se materialet här: här>>

2019-09-10