Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ökad efterfrågan på KRAV-märkta ägg till påskbordet

Försäljningen av KRAV-märkta ägg ökade med nästan 2 procent under 2019, jämfört med året före. Totalt handlade svenskarna KRAV-märkta ägg för nästan 553 miljoner kronor.

– Svenskarnas efterfrågan på KRAV-märkta ägg är positivt för både hönorna, miljön och de svenska bönder som investerar för att kunna erbjuda en hög välfärd för sina djur. Vi ser ett starkt engagemang för bättre djurvälfärd och för att bekämpa miljöproblem, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Förra året ökade försäljningen av KRAV-märkta ägg i dagligvaruhandeln med 1,7 procent, från 544 miljoner till 553 miljoner kronor, enligt färsk statistik från Nielsen Scantrack.* Det innebär att KRAV-märkta ägg står för 16,7 procent av den totala äggförsäljningen i handeln.

Produktionen av KRAV-märkta ägg skiljer sig på flera sätt från övriga ägg. Hönorna på en KRAV-godkänd gård får gå ute på sommarhalvåret och picka och sprätta. Inomhus har hönorna mer utrymme att röra sig på och de får foder som odlats utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. På sin rastgård har de dessutom träd och buskar, eller andra typer av skydd.

– KRAVs vision är att all produktion av livsmedel ska ske på ett hållbart sätt. Dessutom har KRAV särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar, miljö och klimatpåverkan. Vi ser att konsumenterna både uppfattar och uppskattar detta, säger Anita Falkenek.

Källa: Pressmeddelande KRAV

2020-04-14